Czynniki chroniące przed uzależnieniem

Szkoła Podstawowa r 1 w Lubiczu Dolnym

CZYNNIKI CHRONIĄCE PRZED UZALEŻNIENIEM

  1. RODZINA
  • Obdarzenie dziecka miłością i poczuciem bezpieczeństwa,
  • Tworzenie pomiędzy członkami rodziny pozytywnej więzi,
  • Dbanie o przestrzeganie norm i zasad ,
  • Pogłębianie przez rodziców umiejętności wychowawczych,
  • Stawianie granic, proponowanie wsparcia w trudnych sytuacjach,
  • Kształtowanie poczucia wartości dziecka,
  • Uczenie dokonywania wyboru,
  • Kształtowanie moralności i systemu wartości,
  • Preferowanie zdrowego trybu życia,
  • Działania rodziców:

motywowanie dziecka do udziału w zajęciach dodatkowych rozwijających umiejętności i zdolności,

wspólne uprawianie sportu,

częste rozmowy z dzieckiem,

dobra znajomość środowiska rówieśniczego – kolegów, koleżanek,

 

  1. SZKOŁA
  • Promowanie zdrowego stylu życia

– edukacja dotycząca zdrowego odżywiania,

– prawidłowego ubierania się,

– dbania o stan zdrowia

-uświadamianie o szkodliwym działaniu używek,

– zachęcanie do uprawiania sportu,

  • Kształtowanie umiejętności kreatywnego spędzania czasu wolnego,
  • Rozwijanie umiejętności i zdolności poprzez zajęcia dodatkowe,
  • Kształtowanie poczucia wartości,
  • Promowanie wychowania w uszanowaniu zasad moralnych,
  • Budowanie systemu wartości – promowanie wzorców,
  • Uczenie zachowań asertywnych, dokonywania wyboru, przeciwstawieniu się presji,
  • Rozwijanie umiejętności społecznych – nawiązywania relacji z rówieśnikami, rywalizacji, przeżywania zwycięstwa i porażki, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji, prawidłowych relacji z dorosłymi z zachowaniem szacunku, odnajdywania mentora – osoby godnej naśladowania……
  • Wspieranie rodziców w wychowaniu dzieci,
  • Edukacja i pomoc psychologiczno-pedagogiczna skierowana do rodziców,

 

  • Do czynników chroniących w naszej szkole możemy również przyjąć takie zasoby jak:

 

– niewielka środowiskowa szkoła,

– małoliczne klasy,

– boiska szkolne, sala gimnastyczna, plac zabaw, pracownie multimedialne…

– dobra znajomość środowiska rodzinnego dzieci- (dziadków, rodziców często absolwentów szkoły),

– aktywna współpraca z rodzicami,

-wysoce wykwalifikowana kadra pedagogiczna,

– świetlica szkolna proponująca dodatkowe zajęcia,

– pomoc psychologiczno – pedagogiczna w postaci dodatkowych zajęć logopedycznych, pedagogicznych, korekcyjno – kompensacyjnych i wyrównawczych,

– zajęcia pozalekcyjne rozwijające zainteresowania,

– aktywna praca katechetyczna,

– dostępność zajęć z etyki,

-duże zaangażowanie Rady Rodziców na rzecz szkoły i środowiska,

– aktywna współpraca z partnerami szkoły – Urzędem Gminy – organem prowadzącym, GOPS, Policją, Poradnią PP i inną specjalistyczną, POZ, placówkami doskonalenia nauczycieli, PCK,

 

  1. GRUPA RÓWIEŚNICZA:
  • Aktywnie działający Samorząd Uczniowski, Szkolne Koło PCK,