Szkoła Podstawowa r 1 w Lubiczu Dolnym
CZYNNIKI CHRONIĄCE PRZED UZALEŻNIENIEM
- RODZINA
- Obdarzenie dziecka miłością i poczuciem bezpieczeństwa,
- Tworzenie pomiędzy członkami rodziny pozytywnej więzi,
- Dbanie o przestrzeganie norm i zasad ,
- Pogłębianie przez rodziców umiejętności wychowawczych,
- Stawianie granic, proponowanie wsparcia w trudnych sytuacjach,
- Kształtowanie poczucia wartości dziecka,
- Uczenie dokonywania wyboru,
- Kształtowanie moralności i systemu wartości,
- Preferowanie zdrowego trybu życia,
- Działania rodziców:
– motywowanie dziecka do udziału w zajęciach dodatkowych rozwijających umiejętności i zdolności,
–wspólne uprawianie sportu,
–częste rozmowy z dzieckiem,
–dobra znajomość środowiska rówieśniczego – kolegów, koleżanek,
- SZKOŁA
- Promowanie zdrowego stylu życia
– edukacja dotycząca zdrowego odżywiania,
– prawidłowego ubierania się,
– dbania o stan zdrowia
-uświadamianie o szkodliwym działaniu używek,
– zachęcanie do uprawiania sportu,
- Kształtowanie umiejętności kreatywnego spędzania czasu wolnego,
- Rozwijanie umiejętności i zdolności poprzez zajęcia dodatkowe,
- Kształtowanie poczucia wartości,
- Promowanie wychowania w uszanowaniu zasad moralnych,
- Budowanie systemu wartości – promowanie wzorców,
- Uczenie zachowań asertywnych, dokonywania wyboru, przeciwstawieniu się presji,
- Rozwijanie umiejętności społecznych – nawiązywania relacji z rówieśnikami, rywalizacji, przeżywania zwycięstwa i porażki, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji, prawidłowych relacji z dorosłymi z zachowaniem szacunku, odnajdywania mentora – osoby godnej naśladowania……
- Wspieranie rodziców w wychowaniu dzieci,
- Edukacja i pomoc psychologiczno-pedagogiczna skierowana do rodziców,
- Do czynników chroniących w naszej szkole możemy również przyjąć takie zasoby jak:
– niewielka środowiskowa szkoła,
– małoliczne klasy,
– boiska szkolne, sala gimnastyczna, plac zabaw, pracownie multimedialne…
– dobra znajomość środowiska rodzinnego dzieci- (dziadków, rodziców często absolwentów szkoły),
– aktywna współpraca z rodzicami,
-wysoce wykwalifikowana kadra pedagogiczna,
– świetlica szkolna proponująca dodatkowe zajęcia,
– pomoc psychologiczno – pedagogiczna w postaci dodatkowych zajęć logopedycznych, pedagogicznych, korekcyjno – kompensacyjnych i wyrównawczych,
– zajęcia pozalekcyjne rozwijające zainteresowania,
– aktywna praca katechetyczna,
– dostępność zajęć z etyki,
-duże zaangażowanie Rady Rodziców na rzecz szkoły i środowiska,
– aktywna współpraca z partnerami szkoły – Urzędem Gminy – organem prowadzącym, GOPS, Policją, Poradnią PP i inną specjalistyczną, POZ, placówkami doskonalenia nauczycieli, PCK,
- GRUPA RÓWIEŚNICZA:
- Aktywnie działający Samorząd Uczniowski, Szkolne Koło PCK,