Logopeda Pani Renata Łęc, zaprasza dzieci, uczniów i rodziców na konsultacje logopedyczne.
Plan pracy logopedycznej w roku szkolny 2017/2018
- Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego.
- Badanie stanu wymowy uczniów klas nauczania zintegrowanego testem obrazkowo- wyrazowym. (I-III)
- Badanie stanu wymowy dzieci z gr. „0” kwestionariuszem obrazkowym.
- Konsultacje z uczniami klas IV-VI
- Konsultacje z nauczycielami i pedagogiem.
- Analiza wyników badań psychologiczno – pedagogicznych i zaleceń w Poradni Psychologiczno Pedagogicznej.
- Sporządzenie listy uczniów z wadą wymowy.
- Opracowanie indywidualnych planów terapii.
- Przeprowadzenie wywiadu z rodzicami lub opiekunami dzieci gr. „0” i kl. „I”.
- Uzyskanie pisemnej zgody rodziców, lub opiekunów na uczęszczanie uczniów na logoterapię.
- Założenie dla każdego ucznia „karty mowy” oraz zeszytu ćwiczeń do indywidualnej pracy w domu.
- Utworzenie zespołów logoterapeutycznych, opracowanie harmonogramu spotkań indywidualnych i zespołowych – rozdanie planu zajęć.
- Rozpoczęcie systematycznych ćwiczeń zgodnych z planem terapii.
- Systematyczne ćwiczenia zgodne z indywidualnymi planami terapii logopedycznej.
- Prowadzenie zajęć terapeutycznych z możliwością obserwacji przez rodziców, udzielanie konsultacji.
Jednym z podstawowych warunków poprawnej artykulacji jest wysoka sprawność biorących w niej udział narządów.
Dlatego zajęcia zaczyna się od ćwiczeń mających na celu uzyskanie zręcznych, celowych ruchów języka warg, policzków i podniebienia.
Przykładowe ćwiczenia usprawniające aparat mowy:
Ćwiczenia oddechowe:
- Wdech nosem ( usta zamknięte) i wydech ustami (chuchanie).
- Unoszenie rąk górę podczas wdechu, spokojne opuszczanie rąk przy wydechu.
- Wykonywani wydechu wymawiając „s” raz ciszej, raz głośniej.
- Dmuchanie na ogień świecy.
- Dmuchanie na piłkę pingpongową.
- Dmuchanie na kulę z waty zaczepioną na nitce.
- Dmuchanie przez rurkę do szklanki z wodą.
Ćwiczenia warg:
- Wymawianie na przemian „a” – „o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.
- Oddalanie od siebie kącików ust, jak przy „i”.
- Zbliżanie do siebie kącików ust jak przy „u”.
- Cmokanie.
- Parskanie ( wprawianie warg w drganie).
- Ssanie wargi górnej, a potem dolnej.
- Zakładanie dolnej wargi na górną i odwrotnie.
Ćwiczenia języka:
- „Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
- Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.
- Oblizywanie dolnej i górnej wargi.
- Wysuwanie języka na zewnątrz i cofanie w głąb jamy ustnej.
- Kląskanie.
- Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych zębów, a następnie do górnej wargi przy maksymalnym opuszczeniu szczęki dolnej.
- Przeciskanie języka między zbliżonymi do siebie zębami.
Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:
- Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
- Płukanie gardła ciepłą wodą.
- Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.
- Wymawianie połączeń- głosek tylnojęzykowych zwartych z samogłoskami np.: „ga, go, ge, gu, gi, gą, gę…” i to samo z głoską „k”.
- Wypowiadanie sylab: „ak, ok., uk, ek, yk, ik ąk, ęk, aga, ogo, ugu, eke, ygy, iki, ago, ęgę”.
Ćwiczenia żuchwy:
- Opuszczanie i unoszenie żuchwy ku górze.
- Wykonywanie ruchów poziomych, raz z wargami rozchylonymi, raz z zamkniętymi.
- Ruchy żuchwy do przodu i do tyłu.