Logopeda

Logopeda Pani  Renata Łęc, zaprasza dzieci, uczniów i rodziców na konsultacje logopedyczne.

Godziny pracy logopedy

plakat_Jak_motywowac-1

Obejrzyj zdjęcia…

Plan pracy logopedycznej w roku szkolny 2017/2018

  • Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego.
  • Badanie stanu wymowy uczniów klas nauczania zintegrowanego testem obrazkowo- wyrazowym. (I-III)
  • Badanie stanu wymowy dzieci z gr. „0” kwestionariuszem obrazkowym.
  • Konsultacje z uczniami klas IV-VI
  •  Konsultacje z nauczycielami i pedagogiem.
  • Analiza wyników badań psychologiczno – pedagogicznych i zaleceń w Poradni Psychologiczno Pedagogicznej.
  • Sporządzenie listy uczniów z wadą wymowy.
  • Opracowanie indywidualnych planów terapii.
  • Przeprowadzenie wywiadu z rodzicami lub opiekunami dzieci gr. „0” i kl. „I”.
  • Uzyskanie pisemnej zgody rodziców, lub opiekunów na uczęszczanie uczniów na logoterapię.
  • Założenie dla każdego ucznia „karty mowy” oraz zeszytu ćwiczeń do indywidualnej pracy w domu.
  • Utworzenie zespołów logoterapeutycznych, opracowanie harmonogramu spotkań indywidualnych i zespołowych – rozdanie planu zajęć.
  • Rozpoczęcie systematycznych ćwiczeń zgodnych z planem terapii.
  • Systematyczne ćwiczenia zgodne z indywidualnymi planami terapii logopedycznej.
  • Prowadzenie zajęć terapeutycznych z możliwością obserwacji przez rodziców, udzielanie konsultacji.

Jednym z podstawowych warunków poprawnej artykulacji jest wysoka sprawność biorących w niej udział narządów.

Dlatego zajęcia zaczyna się od ćwiczeń mających na celu uzyskanie zręcznych, celowych ruchów języka warg, policzków i podniebienia.

Przykładowe ćwiczenia usprawniające aparat mowy:

 Ćwiczenia oddechowe:

  • Wdech nosem ( usta zamknięte) i wydech ustami (chuchanie).
  • Unoszenie rąk  górę podczas wdechu, spokojne opuszczanie rąk przy wydechu.
  • Wykonywani wydechu wymawiając „s” raz ciszej, raz głośniej.
  • Dmuchanie na ogień świecy.
  • Dmuchanie na piłkę pingpongową.
  • Dmuchanie na kulę z waty zaczepioną na nitce.
  • Dmuchanie przez rurkę do szklanki z wodą.

Ćwiczenia warg:

  • Wymawianie na przemian „a” – „o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.
  • Oddalanie od siebie kącików ust, jak przy „i”.
  • Zbliżanie do siebie kącików ust jak przy „u”.
  • Cmokanie.
  • Parskanie ( wprawianie warg w drganie).
  • Ssanie wargi górnej, a potem dolnej.
  • Zakładanie dolnej wargi na górną i odwrotnie.

Ćwiczenia języka:

  • „Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
  • Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.
  • Oblizywanie dolnej i górnej wargi.
  • Wysuwanie języka na zewnątrz i cofanie w głąb jamy ustnej.
  • Kląskanie.
  • Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych zębów, a następnie do górnej wargi przy maksymalnym opuszczeniu szczęki dolnej.
  • Przeciskanie języka między zbliżonymi do siebie zębami.

Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:

  • Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
  • Płukanie gardła ciepłą wodą.
  • Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.
  • Wymawianie połączeń- głosek tylnojęzykowych zwartych z samogłoskami np.: „ga, go, ge, gu, gi, gą, gę…” i to samo z głoską „k”.
  • Wypowiadanie sylab: „ak, ok., uk, ek, yk, ik ąk, ęk, aga, ogo, ugu, eke, ygy, iki, ago, ęgę”.

Ćwiczenia żuchwy:

  • Opuszczanie i unoszenie żuchwy ku górze.
  • Wykonywanie ruchów poziomych, raz z wargami rozchylonymi, raz z zamkniętymi.
  • Ruchy żuchwy do przodu i do tyłu.